Festivalsommeren er i gang, og i år kan folk tæppe betalingskortet sitt på 35 festivaler og konserter rundt om kring i Norge, hvor BankAxept blir tilstede.
− På festival vil vi bruke minst mulig tid i kø og mest mulig tid på gode opplevelser. Små forbedringer, som raskere betaling, gjør at folk får brukt mest mulig tid på det de egentlig kom dit for – nemlig hygge og opplevelser, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS i en pressemelding.
- Går mye raskere
Kjærnes sier at de har gode erfaringer fra sommeren 2018 der tæpping av betalingskortet ble introdusert. Unge festivaldeltakere bidro til å skape nye trender og betalingsvaner.
- Det går mye raskere, og sørger for kortere køer. Betaling er jo egentlig ganske kjedelig, så at det kan gjøres raskere og enklere er noe folk flest setter pris på. De frivillige er også glade for denne betalingsmetoden, fordi folk slipper å skjule PIN-koden sin, og kjøpene gjøres fort unna, forklarer Kjærnes.
For hver gang en kunde tæpper betalingskortet sparer man ni sekunder, fremfor å bruke PIN-kode og chip.
Høyere beløpsgrense gir vekst
1. april økte beløpsgrensen for tæpping av bank- og kredittkort uten bruk av PIN-kode fra 200 til 400 kroner. Dermed slipper man å taste PIN-kode så ofte som før. Tæpping med kort blir nå sannsynligvis mer vanlig enn å sette kortet inn i terminalen og taste PIN-kode.
- Vi har allerede sett at økningen i beløpsgrenser har gitt klare utslag på andel kontaktløse transaksjoner, og det kommer til å fortsette. Samtidig kan du alltid betale kontaktløst, uavhengig av beløp. For beløp over 400 kroner, og ved jevne mellomrom må du taste PIN-koden din. Erfaringer både i Norge og i utlandet viser at tæpping av kort er trygt, og at det ikke er mer svindel på kontaktløse kort, sier Kjærnes.
Nær 95 prosent av terminalene er teknisk klargjorte for kontaktløs betaling, og det er rundt 5 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå. Antall kontaktløse transaksjoner har allerede vokst mye gjennom året, og allerede ved utgangen av mai ble det gjennomført like mange kontaktløse transaksjoner som i hele 2018.
- At det kommer til å vokse videre gjennom sommeren er vi sikre på. Jo mer folk flest bruker denne betalingsmåten, desto fortere bygger vi nye vaner, sier Kjærnes.